Castiga bani online

Teleimersiunea - filmul panoramic



Pentru a urmari dintr-un alt unghi click pe film si rotiti in directia dorita

Avand in vedere evolutia accentuata a tehnologiei din ultima perioada, era de asteptat ca aceasta sa-si faca simtita prezenta si in domeniul filmului. In cele ce urmeaza vreau sa va vorbesc despre teleimersiune. Poate parea un cuvant ciudat si neinteresant pentru majoritatea dintre noi, la inceput, dar de fapt se refera la un nou tip de filmare. Ei bine cei de la Immersive Media (companie canadiana) au realizat un dispozitiv ce filmeaza in toate directiile. Probabil cu totii ati vazut fotografii panoramice interactive (pe care le puteti roti 360 de grade, in toate directiile). Cam acelasi principiu este si in cazul filmelor realizate cu aceasta noua "camera". Numit Dodeca 2360, acest dispozitiv este format, de fapt, din 11 camere de filmat de foarte buna rezoluţie ce sunt amplasate in unghiuri vizuale diferite. Cu un soft special conceput se pot "uni" imaginile rezultate si astfel se creaza un nou format video, numit teleimersiune. Este de ajuns sa va imaginati ca in timpul unui meci de fotbal ati dori sa urmariti un anumit jucator si nu neaparat locul unde se afla mingea in acel moment. Prin aceasta noua tehnologie acest lucru este posibil. Daca v-ati dorit vreodata sa-l vedeti pe cel din spatele camerei de luat vederi in timpul unui interviu, acum este posibil. Fiecare privitor va putea urmari o scena din punctul lui de vedere la propriu :) .

Pe langa teleimersiune, softul folosit, ofera si un film in format obisnuit ce reprezinta o proiectie a filmului panoramic, o vedere de sus a scenei imortalizate, o imagine de ansamblu.

Dodeca 2360 are o rezolutie de peste 100 de milioane de pixeli pe secunda si cantareste aproximativ 10 Kg, iar tehnologia folosita este deja utilizata de cei de la FBI sau Google. Pentru mai multe detalii si filme demo intrati pe pagina oficiala Immersive Media.

Acest articol participa la concursul organizat de LuxMail Blog, sponsorizat de Forum IT

Optimus Maximus - Tastatura viitorului





Optimus Maximus, este ultima creaţie a celor de la Art Lebedev Studio. Nu este cine stie ce HDD cu o capacitate extraordinara, nici vre-un nou tip de procesor care sa le faca concurenta celor de la Intel sau AMD, ci o "banala" tastatura. O fi o tastatura, dar numai banala nu e. Inovatia consta in faptul ca binecunoscutele taste de plastic ce ticaie sub degetele forumistilor, sunt supuse celor mai mari chinuri de cei ce nu reusesc sa omoare personajul negativ/pozitiv din cadrul unui joc, sau ii deranjeaza pe cei din jur atunci cand le "batem" intr-una incercand sa purtam o conversatie pe messenger, au fost inlocuite cu 113 mini displayuri OLED (Organic LED), ce pot fi configurate in functie de nevoile fiecaruia. Nu este tocmai cea mai noua stire si sunt convins ca multi dintre voi ati auzit deja despre ea. Nefiind prezentata in cadrul acestui blog pana acum am considerat totusi necesar sa scriu cateva cuvinte si sa va prezint imaginile video.

Optimus Maximus - tastatura viitorului

Asimo - robotul umanoid



Asimo este un robot construit de cei de la Honda. Motivul pentru care am ales sa va vorbesc tocmai despre acesta si nu oricare altul este cel mai bine reflectat in filmul ce precede acest articol. Asimo este cel mai avansat robo-umanoid existent la ora actuala. Este dotat cu senzori ce fac sa se comporte extrem de asemanator oamenilor. El poate interactiona cu mediul inconjurator intr-un mod extrem de natural. Dar cel mai bine lasati imaginile sa va starneasca imaginatia.

Date tehnice:
Dimensiuni: inaltime 130cm, latime 45cm, grosime 37cm, greutate 54Kg.
Performante: viteza 6km/h, timp de functionare 40 minute, total grade de libertate 34.

Robotii fotbalisti

Robotii fotbalistiOri de cate ori vad ca in Romania se incearca tot felul de experimente in domeniul roboticii parca ma face sa visez la viitor. Cu atat mai mult, cu cat aceste experimente sunt facute in cadrul unor institutii ce apartin Ministerului Educatiei (Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului - cum se numeste mai nou). In cele ce urmeaza va voi prezenta un proiect al Facultatii de Electronica, Bucuresti. Se pare ca studentii acestei facultati au reusit sa construiasca roboti care stiu sa... joace fotbal. Acestia (robotii) au doar 20 cm inaltime si stiu sa ia anumite decizii, dar mai ales, sunt optimizati pentru jocul de fotbal. Iata ce au declarat cativa dintre studentii antrenati in acest proiect:

SINCRON CRISTIAN CLEPCEA, student anul IV: "În principal este microcontrollerul, în rest sunt circuite şi senzori. Avem doi senzori aici, doi sub robot şi unul aici care nu se vede pentru că este pe post de lentilă. Se bazează pe putere, pe faptul că poate să împingă obstacole, este simplu şi cu un program fără buguri."

SINCRON MIHAI NEGROIU, student anul III: "Am încercat să facem ceva inedit, ceva care să surprindă şi care să fie eficient."

Sa nu va imaginati ca acesta a fost un proiect usor de realizat. Studentii au trebuit sa-si puna serios imaginatia la incercare. Au folosit ca piese componente cam orice ar fi putut fi de folos: piese lego, jucarii, cutii si multe alte lucruri care la prima vedere nu au nici cea mai mica legatura cu robotica. Partea cea mai interesanta este faptul ca toate aceste eforturi ale studentilor vor putea sa-si arate adevaratele rezultate in vara, cand este programat un concurs international ce se va desfasura chiar la Facultatea de Electronica din Bucuresti. Mult succes reprezentantilor nostri !

AICI puteti vedea imagini video cu robotii ce au participat la "campionatul national de fotbal al bucatilor de metal inteligente", stire prezentata de Antena 1

Prima competitie a robotilor inteligenti din Romania

robot
Pe data de 13 ianuarie a.c., in cadrul Facultăţii de Matematica si Informatica din cadrul Universitatii Babes-Bolyai din Cluj a avut loc un concurs in premiera in Romania. 12 echipe de studenti din anii terminali, care au urmat cursul opţional de Roboti Inteligenti au participat la un concurs. Acestia si-au folosit cunostintele pentru a programa acei roboti. Scopul concursului era de a reusi sa determine "masinile" sa parcurga un labirint special construit. Mihai Oltean, lector al Facultatii de Matematica si Informatica a precizat ca "In ultimii doi ani s-au facut investitii majore în cercetare si a fost posibila crearea acestui minilaborator de roboti". Astfel au reusit cei de la Cluj sa imbine utilul cu placutul. Trebuie sa spun ca mi-a placut mult aceasta initiativa si m-as bucura ca intr-o zi sa pot participa si eu la asa ceva.

Aici puteti vedea mai multe fotografii de la acel eveniment, iar AICI puteti vizona filmul

SRR - Societatea de Robotica din Romania

Probabil foarte putini stiu ca in Romania exista o societate in al carei statut este prevazut ca scop "promovarea roboticii in Romania, atat ca domeniu de cercetare cat si - mai ales - sub aspect aplicativ". Ei bine aceasta este Societatea (Asociatia) de Robotica din Romania (Romanian Society for Industrial Robotics - ROMSIR). Printre cei multi trebuie sa recunosc ca ma aflu si eu, de aceea m-am hotarat sa caut mai multe detalii in ceea ce priveste aceasta societate. Mare mi-a fost mirarea sa aflu ca aceasta s-a constituit inca din 6 decembrie 1990, la Timisoara, iar statutul sau a fost adoptat in acelasi loc in noiembrie 1992. De asemenea am aflat ca are deschise filiale in 10 orase din Romania: Arad, Brasov, Bucuresti, Craiova, Cluj Napoca, Galati, Iasi, Oradea, Resita, Timisoara. Am inteles de ce nu am auzit de aceasta asociatie abea cand am deschis site-ul sau oficial: www.robotics-society.ro. Trecand peste faptul ca este facut doar ca sa fie, am urmat rand pe rand link-urile, spre a descoperii ce activitati a intreprins in acesti 16 ani. Ei bine a organizat o serie de simpozioane/conferinte o data la 2 ani si a infiintat o revista Robotica & Management, cam asta fiind intreaga activitate a societatii. Este adevarat ca "este o asociatie profesionala, autonoma, neguvernamentala si apolitica, cu personalitate juridica, nu urmareste profit (nu este lucrativa) si nu are patrimoniu" si ca in Romania acest domeniu este intr-o stare incipienta, insa eu consider ca ar fi putut fi de un mai mare ajutor micii comunitati din domeniu de la noi. Iata cateva articole din statutul Societatii de Robotica din Romania:

Art. 5 Scopul ARR este promovarea roboticii in Romania, atat ca domeniu de cercetare cat si - mai ales - sub aspect aplicativ:

- In industrie, unde implementarile robotice trebuie sa fie principala cale a retehnologizarii;

- In medicina si asistenta / recuperarea bolnavilor;

- In domeniul serviciilor si a activitatilor casnice;

- In aplicatii militare.

Art. 8 Activitatea ARR se desfasoara in conformitate cu scopul definit in Art. 5, cu acceptul sau la solicitarea unitatilor interesate, in urmatoarele directii:

8.1 Initierea unor cercetari fundamentale si orientate de varf si de mare perspectiva in domeniul roboticii.

8.2 Acordarea unor consultatii la elaborarea unor programe de cercetare.

8.3 Prospectarea necesitatilor si posibilitatilor implementarii robotice in directiile mentionate in Art. 5, intreprinderea unor actiuni de promovare a mecanizarii, automatizarii, proceselor de fabricatie, a introducerii unor tehnologii avansate in industria romanesca.

8.4 Fundamentarea si prezentarea la organisme guvernamentale si neguvernamentale a unor propuneri privind programe de dezvoltare a roboticii in Romania.

8.5 Coordonarea activitatii de cercetare, proiectare, implementare si servicii in domeniul roboticii. Angajarea membrilor ARR, cat si a unitatilor participante / beneficiare la asemenea activitati este benevola si se organizeaza pe baze comerciale (contracte).

8.6 Facilitatea schimbului de informatii intre membrii ARR. In acest scop:


- Intocmeste si mentine la zi - pe baza contributiei membrilor - un fisier bibliografic privind documentatiile din domeniul roboticii existente in Romania si asigura copierea / difuzarea contra cost a unor copii ale acestor documentatii la cererea membrilor ARR.
- Publica Buletinul de informare de Robotica (Revista Robotica & Management).
- Organizeaza intalniri, forumuri, simpozioane, coferinte cu participarea specialistilor din tara si de peste hotare, pentru prezentarea si dezbaterea unor probleme de robotica.
- Organizeaza - cu concursul membrilor ARR si a organismelor / unitatilor colaboratoare cicluri de conferinte, cursuri de reciclare, cursuri postuniversitare etc. privind probleme de robotica pentru specialisti interesati.
- Sprijina membrii ARR in vederea intocmirii si prezentarii cererilor de inventii / inovatii.

8.7 Sprijinirea invatamantului superior de robotica si a specializarii prin burse in acest domeniu. Studentilor merituosi li se vor acorda stipendii pentru participarea la Simpozioanele Nationale de Roboti Industriali si alte manifestari stiintifice interne si internationale.

8.8 Intreprinderea unor actiuni de popularizare a roboticii in tara, prin conferinte, dezbateri publice si folosind mijloace de mass-media.

8.9 Asigurarea legaturii si conlucrarii cu alte organizatii profesionale independente din tara.

8.10 Colaborarea cu asociatii similare din alte tari, cat si de nivel international, intreprinderi si institutii de peste hotare, prin:


- Asocierea ARR la organismele similare internationale ca si membru colectiv.
- Asocierea unui numar cat mai mare de membrii ARR la organisme similare internationale ca si membri individuali.
- Invitarea in Romania, pe cale directa sau prin organisme si intreprinderi / institutii colaboratoare, a unor specialisti de renume ai domeniului de stiinta pe plan mondial, pentru prezentarea unor informatii privind stadiul actual si perspectivele de dezvoltare ale roboticii.
- Interventii in vederea asigurarii participarii membrilor ARR la manifestari stiintifice de robotica peste hotare.
- Realizarea unor schimburi de specialisti in vederea documentarii / perfectionarii acestora si organizarea unor schimburi de experinta.

8.11 Initierea unor cooperari internationale in cercetarea stiintifica, invatamantul superior tehnic, implementari industriale cu specific de Robotica, pe calea programelor specifice ale Comunitatii Economice Europene (COST, TEMPUS, COMETT etc.).


Am sa va las pe voi sa trageti concluziile daca si in ce masura aceste obiective au fost indeplinite.

Poate fi filmat un electron ?



In urma cu cateva zile "rasfoind" un newsletter primit am observat un titlu ce m-a facut sa zambesc in prima instanta: "Pentru prima data un electron a fost filmat". Sceptic, dar curios am urmat link-ul stirii respective. Se pare ca o echipa de cercetatori de la Universitatea Lund din Suedia au reusit sa filmeze, in premiera mondiala, un electron. Mai mult decat atat in cadrul articolului era un filmulet (atasat si acestui post) care nu era altceva decat inregistrarea respectiva. Citind, mai intai pe diagonala si apoi, inca odata, cu atentie cele scrise mi-am dat seama ca s-ar putea sa fie adevarat. In plus metoda descrisa parea sa fie nu numai posibila ci chiar simpla. Avand in vedere ca textul acelui articol era destul de tehnic, am sa incerc sa descriu prin propriile cuvinte ceea ce am inteles. Ei bine filmul realizat este de fapt un colaj de mai multe fotografii, tehnica ce se foloseste de ani de zile si in alte domenii (desene animate de exemplu, doar ca in cazul de fata se folosesc fotografii reale nu desene :) ). In primul rand pentru a obtine o rezolutie satisfacatoare a fotografiei au folosit tehnica suprapunerii. Atunci cand vrem sa obtinem o imagine a unui obiect aflat intr-o miscare continua si repetata (cum este si cazul unui electron), pentru ca rezultatul sa fie multumitor il putem fotografia succesiv doar in momentul cand acesta se afla intr-un anumit punct. Imaginile astfel rezultate le putem suprapune si va rezulta o fotografie la o rezolutie mai mult decat satisfacatoare. Aceeasi metoda au aplicat-o si specialistii Universitatii Lund. Bineinteles ca este mult mai usor de folosit aceasta tehnica pentru a realiza o fotografie a aripii unei pasari in zbor, a unei frunze in bataia vantului sau a unei elici aflate in miscare. In cazul electronului viteza este incomparabil mai mare. De aceea suedezii au folosit unul dintre cele mai performante lasere din lume care trimite pulsuri de lumina de ordinul attosecundelor (10 la puterea -18 secunde) pentru a dirija un electron pe traiectoria altui electron, reusind sa filmeze astfel coliziunea celor doua particule. Johan Mauritsson s-a aratat optimist in ceea ce priveste proiectele viitoare: "De mult timp promiteam comunitatii stiintifice ca vom reusi sa folosim pulsullaser pentru a filma miscarea electronica. Acum ca am reusit, putem studia cumse comporta electronii când se ciocnesc cu diverse obiecte, de exemplu. Imaginile pot functiona ca o coroborare a teoriilor noastre".

Mecanismul prin care neuronii învaţă prin recompense

Atunci cand v-am prezentat CONEURAL (Centrul pentru cercetari cognitive si Neuronale), v-am promis ca va voi prezenta cateva dintre descoperirile acestora. Acum m-am gandit sa va scriu despre descoperirea lui Razvan Florian, cercetător în cadrul Coneural. Acesta a publicat un articol in prestigioasa revista Neural Computation care este cea mai importanta revista stiintifica din domeniul retelelor neuronale, publicatie editata de prestigiosul Massachusetts Institute of Technology (MIT) din SUA si infiintata acum 18 ani. Pana aici nimic deosebit ati putea spune, insa acesta este primul articol din Romania care este acceptat spre publicare in aceasta revista. Nici asta n-ar insemna mare lucru daca subiectul articolului nu ar fi cu adevarat inovator. Ei bine acesta prezinta mecanismul prin care o reţea de neuroni simulaţi pe calculator poate să înveţe să aibă un anumit comportament, doar pe baza recompenselor şi pedepselor primite de la cel care antrenează reţeaua. Aceasta descoperire a lui Razvan Florian ar putea revolutiona aplicatiile de zi cu zi ale ciberneticii. Numai imaginati-va ce imbunatatiri ar putea aduce acest lucru actualilor roboti care pot avea doar comportamente stereotipe. Practic aceasta metoda va face ca un robot sa poate fi "dresat" asemenea unui caine de exemplu.

Cititi articolul original postat in Neural Computation